Print this page
Σεμινάρια: μογγολικό τραγούδι αρμονικών Σεμινάρια: μογγολικό τραγούδι αρμονικών

Μογγολικό τραγούδι αρμονικών , τρία σεμινάρια στο Shantom

"Βρες τη φωνή σου" 

Mongolian throat singing – Overtone singing – Sound energy techniques – Improvisational chanting.
Μογγολικό λαρυγγικό τραγούδι – τραγούδι αρμονικών – τεχνικές ηχητικής ενέργειας – αυτοσχεδιαστική υμνωδία
με τον Αλέξη Καρσιώτη

ΤΡΙΑ ΝΕΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
Σάββατο 11 Μαΐου, 18 Μαΐου και 1 Ιουνίου 2019 ώρα 17:30 – 20:30
Απευθύνονται σε όλους, ανεξαρτήτως μουσικής εμπειρίας

 

Για το σεμινάριο

Ελάτε να εξασκήσουμε τις μαγικές τεχνικές σαμανικής διφωνίας (παραγωγής δυο ή και περισσότερων τόνων ταυτόχρονα από μια φωνή) και να τραγουδήσουμε…
Πρόκειται για μια σειρά τεχνικών χειρισμού του στόματος και του λάρυγγα ώστε να παράγουν αρμονικούς που μπορούν να ακουστούν, μ’αποτέλεσμα την παραγωγή δυο φωνών ταυτόχρονα.
Όταν μιλάμε ή τραγουδάμε, ο ήχος αυτός είναι ο θεμέλιος ήχος, όμως αυτός παράγει κι άλλους ήχους: τον μπάσο και πολλούς αρμονικούς σε υψηλότερες συχνότητες, τους οποίους δεν μπορούμε να ακούσουμε συνειδητά, όμως είναι αυτοί που χρωματίζουν τον ήχο, του δίνουν μέγεθος, χώρο και κάθετη παρουσία.
Στο τραγούδι αρμονικών μαθαίνουμε να δυναμώνουμε αυτούς τους αρμονικούς, με αποτέλεσμα να πετυχαίνουμε μια πλούσια γκάμα συχνοτήτων που μπορούν να ακουστούν από το ανθρώπινο αυτί και που αντηχούν μέσα σ’όλο μας το σώμα.
Αυτός ο τρόπος τραγουδιού χρησιμοποιεί τη δόνηση για να εξυψώσει την ενέργεια και να βελτιώσει τη ροή της. Εξισορροπεί το γιν και το γιανγκ και τις λειτουργίες των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου, ενεργοποιώντας τις ιδιαίτερες δυνατότητές τους. Οι ρυθμοί που χρησιμοποιούνται συντονίζονται με τους φυσιολογικούς ρυθμούς του σώματος, ενώ η μουσική εναρμονίζει το σώμα, ανοίγει την καρδιά και ανυψώνει το πνεύμα. Μπορούμε να πούμε λοιπόν πως αυτός ο τρόπος τραγουδιού είναι μια γέφυρα ανάμεσα στη θεραπεία και την πνευματική διάσταση.
Στη θιβετανική βουδιστική παράδοση το τραγούδι αρμονικών χρησιμοποιείται σε τελετές και προσευχές, συχνά από πολλούς μοναχούς ταυτόχρονα.

Παρόμοιες πρακτικές συναντάμε στην Αλάσκα και στη Μογγολία, όπου οι σαμάνοι της Τούβα έχουν αναπτύξει μεγάλη παράδοση και ποικιλία τεχνικών – αυτές που θα διδαχτούν και στο μάθημά μας.

Μετά από αρκετή εξάσκηση, μπορεί κάποιος να τραγουδήσει όχι μόνο δύο αλλά και τρείς ή τέσσερεις νότες ταυτόχρονα!

Μερικά βίντεο

Μικρό απόσπασμα από το εισαγωγικό μάθημα που έγινε στις 8 Δεκεμβρίου στο Shantom

Ακούστε αυτόν τον εκπληκτικό Τουβανό τραγουδιστή!
Και εδώ έναν Αμερικανό που κάνει επίδειξη των επτά διαφορετικών στυλ που συναντώνται στην τουβανική παράδοση.
Ένας ακόμη Μογγόλος τραγουδιστής, που περνά με εκπληκτική δεξιοτεχνία από τις πολύ χαμηλές στις πολύ ψηλές νότες.

Οι τεχνικές που θα εξασκήσουμε ανοίγουν, δυναμώνουν και ελευθερώνουν τη φωνή. Κάποιες από αυτές απαιτούν χρόνο και εξάσκηση όμως κάποιες μπορεί κανείς να τις πετύχει από το πρώτο κιόλας μάθημα και να τις χρησιμοποιεί για την υπόλοιπη ζωή του, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει η φωνή του εσαεί.
Στο τέλος του μαθήματος, θα ενώσουμε τις φωνές μας σε μια ομαδική αυτοσχεδιαστική υμνωδία που θα γεμίσει την καρδιά με αγαλλίαση.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ, Ημερομηνίες & Ώρες Διεξαγωγής:

Σεμινάριο 1° (Σάββατο 11 Μαΐου 2019, ώρα 17:30-20:30): SYGYT/NEW AGE
Η ευκολότερη από τις τρεις τεχνικές, που δημιουργεί υψηλής συχνότητας αρμονικούς χρησιμοποιώντας τα ηχεία του κεφαλιού, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως έμαθε κάποιος το λαρυγγικό τραγούδι. Η τεχνική αυτή μπορεί και να χρησιμοποιηθεί συγχρόνως με το λαρυγγικό τραγούδι, αλλά αυτό χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση.
Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 9/5, στη γραμματεία του Shantom

Σεμινάριο 2° (Σάββατο 18 Μαΐου 2019, ώρα 17:30-20:30): KHARGIRA
Αυτή είναι τεχνική λαρυγγιγκού τραγουδιού που χρησιμοποιεί την ενεργοποίηση των ψευδοχορδών. Είναι παρόμοια μ'αυτήν που χρησιμοποιούν οι Βουδιστές μοναχοί. Η εξάσκηση σ'αυτήν την τεχνική είναι αυτό που βοηθά περισσότερο το "άνοιγμα" της φωνής. Δημιουργεί ήχους παρόμοιους με του didgeridoo.
Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 16/5, στη γραμματεία του Shantom.

Σεμινάριο 3° (Σάββατο 1 Ιουνίου 2019, ώρα 17:30-20:30): KHOOMEI
Ίσως η πιο χαρακτηριστική από τις τουβάνικες τεχνικές τραγουδιού. Ο ήχος μοιάζει να προέρχεται από λύρα στόματος.
Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 30/5, στη γραμματεία του Shantom.

Στο τέλος του κάθε σεμιναρίου, θα ενώσουμε τις φωνές μας σε μια ομαδική αυτοσχεδιαστική υμνωδία που εμπνέει τον κάθε συμμετέχοντα να εκφράσει τον εαυτό του και να ανοίξει την καρδιά του μέσα από τον ήχο.

Σημαντικές πληροφορίες:

  • Επειδή σε κάθε σεμινάριο θα επικεντρωθούμε σε μία τεχνική, το καθένα είναι ανεξάρτητο από τα άλλα, και δεν είναι απαραίτητο να τα παρακολουθήσει κανείς όλα.
  • Δε χρειάζεται προηγούμενη τραγουδιστική εμπειρία
  • Εξαιρετικά χαμηλή τιμή, για να μπορέσουν να συμμετάσχουν όλοι όσοι ενδιαφέρονται
  • Φέρτε μαζί σας ένα μπουκαλάκι νερό
  • Ο αριθμός των ατόμων θα είναι περιορισμένος, ώστε ο καθένας να έχει προσωπική προσοχή για να μάθει σωστά τις τεχνικές που θα πρέπει να εξασκήσει στο σπίτι Γι'αυτό το λόγο, καλό είναι να κλείσετε τη θέση σας άμεσα, μόλις επιστρέψουμε μετά τις πασχαλινές διακοπές. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητος. (Το Shantom θα ανοίξει πάλι από τη Δευτέρα 6 Μαΐου).

Τόπος Διεξαγωγής:
Shantom Πολυχώρος Πολιτισμού & Τεχνών Σμάρω Στεφανίδου-Λήδα Shantala
Τριπόλεως 35Α, 152 31 Κάτω Χαλάνδρι
(5 λεπτά από τη στάση μετρό «Χολαργός» της γραμμής 3)
Οδηγίες πρόσβασης και χάρτης: ΕΔΩ

Περισσότερες πληροφορίες & δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη!):
210-6717529 |
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. | http://www.shantala.gr

Αλέξανδρος Καρσιώτης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962.
Το 1985-1997 σπούδασε κλασική βορειο-ινδική μουσική (hindustani) πηγαίνοντας τους χειμώνες στο Βαρανάσι της Ινδίας, όπου έμαθε να παίζει σιτάρ.
Το 1997-2005 έκανε τις παραγωγές «Έλληνες & Ινδοί» και «Έλληνες & Ο Κόσμος» - επιτυχημένες συναυλίες που έγιναν αργότερα δίσκοι ακτίνας.
Το 2007 μυήθηκε στο μογγολικό σαμανικό τραγούδι από τον Τουβανό σαμάνο Νικολάι Ούρζακ (Nikolai Oorzhak). Έκτοτε, ασκείται κι εξειδικεύεται στην τεχνική αυτή που θα μοιραστεί μαζί σας.

Περισσότερες λεπτομέρειες (για τους περίεργους)

Τι είναι οι αρμονικοί ενός ήχου;

Χαμηλή συχνότητα = χαμηλή νότα. Υψηλή συχνότητα: υψηλή νότα

“Συχνότητα ήχου» είναι το τονικό ύψος του ήχου, δηλ. χαμηλότερη ή ψηλότερη νότα. Μετριέται με Hz, κύκλους ανά δευτερόλεπτο.
(Η συχνότητα δεν έχει σχέση με το πόσο σιγανή ή δυνατή είναι η νότα).

Όταν τραγουδάμε μία νότα, αυτή λέγεται «θεμέλιος» Όμως η νότα, ο ήχος, δεν αποτελείται μόνο από μία αρμονική ταλάντωση, αλλά από πολλές, που ως άθροισμα δίνουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα του κάθε οργάνου ή της κάθε ανθρώπινης φωνής.

Αν πάρουμε μια χορδή σταθερά δεμένη στα δύο άκρα της και τεντωμένη (όπως στα μουσικά όργανα), όταν χτυπήσουμε τη χορδή, τότε αυτή αρχίζει να κινείται πάνω-κάτω και με την κίνηση αυτή δημιουργεί πυκνώσεις και αραιώσεις του αέρα παράγοντας ήχο.
Στα δύο άκρα της χορδής όμως, όταν αυτή έχει τεθεί σε κίνηση, φτάνουν τα κύματα που παρήχθησαν από την αρχική ταλάντωση. Τα κύματα αυτά δεν σβήνουν, αλλά ανακλώνται και γυρίζουν πάλι προς το κέντρο της χορδής. Τα κύματα από ανάκλαση συναντώνται μεταξύ τους και δημιουργούν μεγαλύτερη πυκνότητα κυμάτων έτσι ώστε η χορδή να πάλλεται σε πολλές υποδιαιρέσεις του μήκους της, ενώ συνεχίζει να πάλλεται και σε όλο της το μήκος.
Έτσι, χτυπώντας μια χορδή δεν δημιουργούμε μόνο την αρχική ταλάντωση αλλά και μια σειρά άλλων διαφορετικών από την αρχική. Ακριβώς όπως μια πέτρα που πέφτει στο νερό της λίμνης.

Τα κύματα που δημιουργούνται από ανάκλαση των αρχικών κυμάτων λέγονται στάσιμα κύματα και δημιουργούνται σε μήκος ακέραιων υποδιαιρέσεων της χορδής. Δηλαδή έχουμε στάσιμα κύματα στο 1/2, 1/3, 1/4, 1/5... 1/16... κ.λπ.
Οι αρμονικοί είναι ακέραια πολλαπλάσια της συχνότητας της θεμελίου. Για παράδειγμα αν ως θεμέλιο πάρουμε την νότα «λα» αυτή έχει συχνότητα 440 Hz. Οπότε ο πρώτος αρμονικός θα έχει 880 Hz (και είναι το επόμενο "λα", μια οκτάβα επάνω από το πρώτο), ο δεύτερος 1320, ο τρίτος 1760 κ.ο.κ Η θεμέλιος με τους αρμονικούς της δίνει στον ήχο αυτό που λέμε χροιά.
Τα στάσιμα κύματα παράγουν ήχο -αφού είναι ταλαντώσεις της χορδής- αλλά σε μικρότερη ένταση και σε διαφορετικό ύψος από τον θεμέλιο ήχο που δίδεται από την ταλάντωση της χορδής σε όλο της το μήκος.) Αν ο θεμέλιος ήχος έχει Χ Hz ο δεύτερος έχει 2Χ Hz , ο τρίτος ήχος 3Χ κοκ...
Οι ήχοι αυτοί από τα στάσιμα κύματα λέγονται αρμονικοί.

Ο άνθρωπος μπορεί να ακούσει μια περιορισμένη γκάμα συχνοτήτων.

Έχει διαπιστωθεί όμως ότι το ανθρώπινο αυτί ακούει μέχρι τον ήχο που παράγεται από το 1/16 του αρχικού μήκους. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι ακούμε σ’ έναν ήχο μέχρι 16 αρμονικούς.

 Δεδομένου ότι αυτοί οι αρμονικοί δεν είναι ίδιοι ήχοι με τον θεμέλιο ήχο  -αφού όπως είπαμε είναι σε διαφορετικό ύψος- καταλαβαίνουμε ότι το αυτί μας όταν ακούει έναν ήχο -μία νότα- στην ουσία ακούει πολλούς μαζί ή τη συνισταμένη όλων αυτών των ήχων.
Η χροιά του ήχου εξαρτάται από το πλήθος και την ένταση των αρμονικών κάθε ήχου. Αυτές οι δευτερεύουσες συχνότητες είναι εκείνες που δίνουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα μιας φωνής και την καθιστούν μοναδική. Αν αφαιρεθούν αυτοί οι αρμονικοί, οι ήχοι όλων των διαφορετικών οργάνων μοιάζουν μεταξύ τους.
Ένα καλοφτιαγμένο βίντεο που εξηγεί όλα αυτά, αλλά στα αγγλικά.

Read 1137 times
Rate this item
(0 votes)

Latest from Leda

Related items

Media