YperNoisis

YperNoisis
A+ A A-

Άρθρα

Μουσικοθεραπεία και Γκονγκ

  • Γονική Κατηγορία: ΤΕΧΝΕΣ
  • Κατηγορία: ΜΟΥΣΙΚΗ
  • Δημιουργηθηκε στις Κυριακή 27 Οκτωβρίου 2013 19:33

Η Ηχοκάθαρση ως αλληλεπιδραστική ζωντανή μουσικοθεραπευτική πράξη 

Η Ηχωκάθαρση λαμβάνει μορφή τελετουργικού με κλασσική δραματουργική δομή καθοδηγώντας μέσω των ήχων και των ρυθμών το βίωμα του ακροατή.

Η Ηχωκάθαρση γκονγκ εντάσσεται άμεσα στην ηχοθεραπεία, αφού λειτουργεί μέσω των ήχων και των δονήσεων του γκονγκ. Εδώ παρατηρούμε ότι ανάλογα τη σχολή γκονγκ, την εκπαίδευση και το πολιτισμικό υπόβαθρο των παικτών, τη δημιουργικότητά και τα ταλέντα του καθενός, η ηχωκάθαρση λαμβάνει μορφή τελετουργικού, αποκτά κλασσική δραματουργική δομή, με αρχή – μέση και τέλος, εντάσεις, στάσεις, παύσεις και κορυφώσεις (κρεσέντο), επιβραδύνσεις κι επιταχύνσεις, καθοδηγώντας μέσω των ήχων και των ρυθμών του γκονγκ το βίωμα του ακροατή, παράλληλα με όσα συμβαίνουν στο φυσικό επίπεδο λόγω των πυκνών δονήσεων, προσδίδοντας μουσικές ιδιότητες στην όλη εμπειρία.

Όταν υπάρχει η δυνατότητα και αρκετοί παίκτες, όπως συμβαίνει σε ομαδικές συνεδρίες για πολυάριθμους συμμετέχοντες και παραστάσεις με γκονγκ, ενσωματώνονται επιπλέον μικρά μουσικά μέρη που οριοθετούν τις τρεις συνήθως κεντρικές πράξεις γκονγκ. Έτσι εμφανίζονται στα ηχητικά – μουσικά τοπία που διαμορφώνονται κι άλλα μουσικά όργανα, συχνά αρχέγονα, κάποιες φορές ακόμη και φωνητικά μέρη. Οι ήχοι από τα θιβετιανά και κρυστάλλινα κύμβαλα, το σρούτι (πρωτόγονη μορφή του ακορντεόν), το didgeridoo των Αβοριγίνων, τη μπουρού, το βούκινο, την άρπα στόματος, αυλοί, φλογέρες, διάφορες σφυρίχτρες με ήχους πουλιών, όργανα που μιμούνται τους ήχους της θάλασσας, του ανέμου, της βροχής, παιδικές φωνές, προσευχές σε διάφορες γλώσσες, μικρά μελοποιημένα ποιητικά μέρη, το μονόχορδο, η φυσαρμόνικα αλλά και κάθε μουσικό όργανο μπορεί να προσθέσει το χρώμα του και να διεγείρει τον ακροατή, συμμετέχοντας σε ολιγόλεπτες μουσικές – ηχητικές πράξεις που μεσολαβούν ανάμεσα στα κεντρικά μέρη του καθαρού γκονγκ, ως μικρές στάσεις, χτίζοντας ξεχωριστά ηχοτοπία. Απαιτείται μάλιστα πολύ προσοχή, ευαισθησία και αγάπη στη χρήση όλων αυτών, καθώς η ακοή και η συνείδησή του ακροατή βρίσκονται σε διευρυμένη κατάσταση λόγω του ήχου των γκονγκ, με αποτέλεσμα να αλληλεπιδρά συναισθηματικά, νοητικά και πνευματικά με τους ήχους πολύ πιο έντονα από ότι σε μια κοινή συναυλία.

Καθώς η Ηχωκάθαρση προχωρά, αναδύονται αναμνήσεις, όνειρα, αγγελικές φωνές μέσα στους ήχους του γκονγκ

Η ηχωκάθαρση δεν αποτελεί λοιπόν ένα απλά τεχνικό βίωμα του ήχου και των δονήσεων, που φυσικά λειτουργούν κι επιτελούν το ηχοθεραπευτικό τους έργο, αλλά την ίδια στιγμή πορεύεται κι οδηγεί τον ακροατή σε μια ποικιλία συναισθημάτων. Ξεχασμένες αναμνήσεις έρχονται στην επιφάνεια, ονειρικές καταστάσεις αναδύονται, πληθώρα συναισθημάτων επενεργούν ανάλογα του τι έχει προτεραιότητα στο ασυνείδητο του καθενός να προβάλλει στον καμβά των άπειρων συχνοτήτων του γκονγκ που συμπλέκονται οργανικά και πλημμυρίζουν το χώρο. Όλα αυτά μόνο η μουσική μπορεί να τα διεγείρει κι όχι απλά οι ήχοι, οι συχνότητες και οι δονήσεις.

Επιπλέον οι ίδιοι οι ήχοι του γκονγκ και οι άπειρες αρμονικές και μη συχνότητες καθώς αναπτύσσονται σπειροειδώς ανάλογα με τους ρυθμούς και τις τεχνικές των παικτών, έχουν την ιδιότητα να αναδύουν μια αυτογενή αρμονία, αυτό που ονομάζουμε «ουράνια αρμονία», μια πρωτόγνωρη ετεροφωνική αρμονία που δημιουργεί στον ακροατή την αίσθηση μιας ξεχωριστής μουσικής που παρομοιάζεται από πολλούς ανά τον κόσμο με τη Μουσική των Σφαιρών που άκουγε ο Πυθαγόρας κατά τους περίφημους διαλογισμούς του. Αυτό υποδηλώνει εξάλλου η χρήση στις Ηχωκαθάρσεις των σύγχρονων πλανητικών γκονγκ, γκονγκ τα οποία είναι «κουρδισμένα» σε συγκεκριμένες θεμελιώδεις συχνότητες, έχοντας συγκεκριμένο συνεχές φάσμα συχνοτήτων, οι οποίες ανταποκρίνονται κι αντιστοιχούν μέσω μαθηματικών τύπων από την ακουστική θεωρία του Hans Cousto σε συγκεκριμένες περιόδους περιφοράς ή περιστροφής διαφόρων πλανητών και άλλων ουράνιων σωμάτων, μεταφέροντας τις συγκεκριμένες συχνότητες στο ακουστικό φάσμα. Οι ίδιοι οι συμμετέχοντες σε μια ηχωκάθαρση μαρτυρούν την αυτογενή μουσικότητα του γκονγκ.

Διάφορα μουσικά όργανα μπορούν να υποστηρίξουν και να προσφέρουν το χρώμα τους σε μια Ηχωκάθαρση

Εξάλλου, λόγω της ίδιας της φύσης του ήχου του γκονγκ σε σχέση με τον τρόπο λειτουργίας του αυτιού και του εγκεφάλου που ερμηνεύει το άκουσμα, οι ακροατές συχνά ακούν να παίζουν μουσικά όργανα που δεν υπάρχουν στο χώρο ή ακόμη και ψαλμωδίες ή φωνές που τραγουδούν, που επίσης στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν, οι επωνομαζόμενες αγγελικές φωνές, καθώς τα αυτιά του κάθε ακροατή είναι διαφορετικά, ακούν διαφορετικά και παράλληλα ο εγκέφαλος ερμηνεύει διαφορετικά για τον καθένα τα ακούσματα του γκονγκ, συναρτήσει της φυσιολογίας, των βιωμάτων, του πολιτισμικού υπόβαθρου και της ψυχοσυναισθηματικής κατάστασης του ακροατή.

Έτσι, η ηχωκάθαρση είναι μια ζωντανή αλληλεπιδραστική μουσικοθεραπευτική πράξη στην οποία συμβάλλουν τόσο η προσωπικότητα των παικτών και των ακροατών όσο και η προσωπικότητα, ο χαρακτήρας και η φύση του ίδιου του γκονγκ.

Ιάσων Βολάκης για το GongLove.org


Ανοικτή Δημόσια Ηχωκάθαρση Γκονγκ με στοιχεία ζωντανής παράστασης, στο Πετρόκτιστο Θέατρο Δάσους στο Φουρνί, Αρχάνες, όπως την αποτύπωσε ο φακός του φίλου φωτογράφου Προκόπη Μεριανού.

Ευχαριστούμε τους καλούς φίλους Προκόπη Μεριανό, Παντελή Ζωάκη για τις φωτογραφίες, την αγαπημένη φίλη και ζωγράφο Καλλιόπη Παπαχατζάκη για τον Πράσινο Άγγελο Ραφαήλ και τον άγγλο καλλιτέχνη John Reilly για την εικόνα της Ανάληψης Γκονγκ.

Πηγή: http://www.gonglove.org

Μαζι δημιουργουμε Ζωη! - Βαιος Κουγιουτας - Παναγιωτα Τζιτζικου στο ραδιοφωνο της ΥπερΝοησις

Πατήστε εδώ για να ακούσετε την μουσική της καρδιάς σας!

Login or Register

LOG IN